Waar jij je focus legt, daar gebeurt het!
- Thanee Aldenhoven
- 19 nov 2024
- 1 minuten om te lezen
Mijn moeder zei het vroeger al altijd: Thanee, waar je aandacht gaat, gaat je energie. 'Ja ja, blabla, lekker zweverig’ dacht ik dan. Gek genoeg is het inmiddels een soort lijfspreuk van me geworden. Weliswaar een beetje omgevormd naar mijn eigen woorden:
Waar jij je focus legt, daar gebeurt het!
Vorige week zat ik naast mams aan tafel, voor ons een legpuzzel van vijftienhonderd stuks. Ons einddoel: vijftienhonderd stuks op de juiste plek krijgen. Hoe we daar komen? We kiezen beiden steeds een thema (eerst de rand, dan de lucht, het dak, etc.). Terwijl we in de doos tussen veertienhonderdnegenendertig stukjes graaien stopt ze plots en kijkt me aan. 'Bijzonder toch, dat ik nu ineens allemaal stukjes van het dak vind. Toen ik met de rand bezig was zag ik ze niet.' Giechelend reageer ik: ‘ja mam, waar je aandacht gaat, gaat je energie’.
Een simpel voorbeeld, én zo waar. Het leuke: zo is het ook in je werk, je relatie, je leven. Heb je volle focus? Dan ben je vatbaar voor de dingen die je vooruit brengen. Dan pak je ze beet en laat je je niet afleiden door al het andere eromheen.
Dus als je binnenkort je kerstboom opzet en de lampjes wéér niet uit de knoop krijgt, heb je vast een moment om vooruit te blikken. Vraag je het volgende dan eens af: Waar ligt mijn focus komende week, maand, komend jaar? En ligt ie daar echt echt écht? Want hey.. waar jij je focus legt, daar gebeurt het!


Opmerkingen